۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۳۰

مدیرکل زندان‌های البرز خبر داد؛

آزادی ۸۰ زندانی جرائم غیرعمد در البرز

آزادی ۸۰ زندانی جرائم غیرعمد در البرز

کرج - مدیرکل زندان‌های البرز از آزادی ۸۰ زندانی جرائم غیرعمد در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل جمیاری بعد از ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سازمان زندان‌ها در یک نگاه سه وظیفه اصلی امنیتی، تربیتی و حمایتی از زندانیان را به عهده دارد.

وی در خصوص اقدامات امنیتی زندان‌ها بیان کرد: آن دسته از افرادی که مرتکب جرم شدند و آرامش جامعه را مختل کردند به حکم قانون توسط مراجع قضائی نگه‌داری و سازمان زندان‌ها وظیفه نگه‌داری از آنها را به عهده دارد.

مدیرکل زندان‌های استان البرز تصریح کرد: دو مأموریت و رسالت که نظام زندان‌های کشور را نسبت به سایر زندان‌های دنیا متمایز می‌کند، بخش تربیتی و حمایتی از زندانیان است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم، بستری را در زندان‌ها برای زندانیان فراهم کنیم تا زندانیان به هر جرمی با هر میزان مجازات زیر پوشش برنامه‌های فرهنگی، ورزشی، حرفه‌آموزی، اشتغال، خدمات بهداشتی و درمانی، مددکاری و … قرار گرفته اوقات فراغت آنها پر شود.

یادگیری آموزه‌های دینی باورهای مذهبی آنها تقویت می‌شود

جمیاری ادامه داد: با یادگیری آموزه‌های دینی باورهای مذهبی آنها تقویت می‌شود، چراکه اعتقاد داریم بخشی از زندانیان به دلیل جهل، بیکاری، فقر اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و دینی مرتکب جرم شده‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس آئین‌نامه اجرایی برای همه زندانیان بی‌سواد، به جز زندانیان بالای ۶۰ سن سوادآموزی اجباری است، گفت: در همین راستا سازمان زندان‌ها بت وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ و آموزش عالی نیز، تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده است.

مدیرکل زندان‌های استان البرز با بیان اینکه با وزارت فرهنگ و آموزش عالی تا مقطع فوق لیسانس زندانیان تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم، اظهار کرد: در نظام زندان بانی اسلامی شخص به هر جرم و با هر میزان مجازات فضای سوادآموزی فراهم است و در اعطای گواهی‌نامه و مدارک تحصیلی در هر مقطعی اشاره به اینکه فرد زندانی بوده است، نمی‌شود.

وی بیان کرد: جامعه و خانواده زندانیان بعد از دوران حبس زندانی را باید پذیرش کنند و انگ زندانی از پیشانی آنها زدوده شود تا منزوی نشوند و چرخه جرم متوقف شود.

جمیاری با بیان اینکه متأسفانه حلقه مفقوده‌ای که بسیاری از مسئولان ما از آن غافل‌اند خانواده‌های زندانیان هستند، تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌های زندانیان نه تنها هیچ نقشی در ارتکاب جرم زندانی‌ها نداشتند، بلکه اطلاع ندارند.

برخی فرزندان زندانیان به تکدی‌گری روی آوردند

وی ادامه داد: کم نیستند فرزندان زندانیان به علت نبود پدر، ترک تحصیل می‌کنند و به تکدی‌گری و مشاغل کاذب روی می‌آوردند و گاهی به جرم مرتکب می‌شوند.

مدیرکل زندان‌های استان البرز با بیان اینکه ما خبرنگاران را به عنوان خیرین رسانه‌ای می‌شناسیم، خاطرنشان کرد: از اصحاب رسانه می‌خواهیم در بحث آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از سوی خیرین و انجمن‌های مربوطه ما را حمایت کنند.

وی از افتتاح پنجمین انجمن حمایت از زندانیان جرایم غیر عمد در این استان خبر داد و گفت: از سوی گروهای جهادی و مجامع خیرین چندین مرحله بسته‌های معیشتی به خانواده‌های زندانیان اهدا شد.

جمیاری با بیان اینکه یک هزار و ۲۰۰ خانواده زندانی زیر پوشش داریم، اظهار کرد: در ۵ ماه گذشته بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان بسته معیشتی و کمک‌های نقدی به خانواده‌های زندانیان این استان اهدا شد.

وی تصریح کرد: در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در سالگرد این شهید والامقام و به اندازه عمر مبارک شأن ۶۳ تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان نیازمند اهدا شد.

مدیرکل زندان‌های استان البرز با بیان اینکه همچنین ۱۴ جهیزیه با همکاری خیرین و منابع زندان به فرزندان دختر زندانیان اهدا شد، گفت: به فضل خدا ۳۰ خانواده زندانی این استان سرکشی شد و ارتباط نزدیکی در راستای رفع مشکل آنها برقرار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: هر روزی خانواده‌های زندانیان و ارباب رجوع مراجعه کنند، پذیرش داریم و طی ۵ ماه ۶۴۷ ارباب رجوع ملاقات داشتیم.

جمیاری با بیان اینکه در زندان‌های البرز با ایجاد قرنطینه سه لایه همه ورودی‌ها بدون استثنا تست‌های لازم گرفته می‌شود، بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون داخل پوسته درونی و بندها هیچ‌گونه بیماری کرونا مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه در بحث آزادی زندانیان جرایم غیرعمد که بدهکار غیربزهکار نامیده می‌شوند، گفت: توسط ستاد دیه استان، انجمن‌های حمایت و مرکز نیکوکاری طی مدت ۵ ماه در پویش‌ها و سلسله آئین‌های آزادی زندانیان جرایم غیر عمد بالغ بر یک هزار زندانی آزاد شدند.

مدیرکل زندان‌های استان البرز با بیان اینکه حدود ۲۵۰ نفر زندانی جرایم غیر عمد در سطح زندان‌های استان وجود دارند، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد شکات به عنوان خیرین به آزادی زندانی رضایت می‌دهند.

وی با بیان اینکه روز گذشته ۸۰ زندانی جرایم غیر عمد در استان البرز آزاد شدند، تصریح کرد: طرحی به عنوان نذر هشتم در زندان‌های سراسر کشور آغاز شده است در این طرح در هر استانی هر ماه ۸ زندانی جرایم غیر عمد آزاد می‌شوند، به فضل خدا با همکاری خیرین ۸۰ زندانی فاقد سابقه در البرز آزاد شدند.

جمیاری ادامه داد: از این تعداد ۸ نفر از زندانی‌ها بانوان بودند که در روز تولد حضرت زهرا (س) آزاد شدند و این طرح تداوم دارد.

وی در بخش دیگری گفت: هر البرزی در پویش نذر کتاب، یک جلد کتاب به سازمان زندان‌های البرز در جهت ارتقای دانش زندانیان اهدا کند.

مدیرکل زندان‌های استان البرز در خصوص بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان استان، بیان کرد: در این استان ۲۷ هزار مترمربع سوله اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان داریم. با توجه به مهارت و توانمندی مددجو در یکی کارگاه‌های فلزکاری، صنایع دستی، دوزندگی و.... که به فراخور استان این صنایع پایه ریزی شدند، مشغول به کار می‌شوند و در قبال آن دستمزد دریافت می‌کنند.

کد خبر 5139150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha